The Sims 2: Vár az üzlet!

  • Tesztplatform:  PC
  • Írta:  Hancu

Will Wright egykori legendás csapata, a Maxis (a „Sim” játékkategória feltalálói) már csak mint jól hangzó márkanév létezik - amikor az EA 1997-ben, 125 millió dollárért megvásárolta a céget, a fejlesztőket beolvasztotta Redwood Shores-i stúdiójába. A társaság ennek ellenére köszöni, jól van, futószalagon gyártja a Sims-kiegészítőket, és már készül a következő nagy durranásra, a Spore-ra…
Bár kinn még javában repkednek a mínuszok, hull a hó és hózik (Micimackó fázik), én már megláttam a közelgő tavasz első csalhatatlan jelét: megérkezett a Sims 2 első idei kiegészítője, a Vár az üzlet! Miután az Egyetem megmutatta, mivel töltik a simek az iskolás éveiket, az Éjszakák pedig a bulizásra, szórakozásra koncentrált, az új kiegészítő arról rántja le a leplet, hogy mi történik akkor, amikor az egyszeri simet elviszi az autó a munkába. No persze nem lett volna túl izgalmas azt szimulálni, ahogy az egyszeri sim napi nyolc órában mondjuk a futószalag mellett áll a gyárban (és Sims-kiegészítőket programoz, hehe), így létrejött a virtuális gazdasági csoda: a világ, ahol mindenki vállalkozó, és a saját üzletét pátyolgatja.

Sims Tycoon
Kezdetnek mindjárt kapunk egy új városrészt (mint az egyetem vagy a szórakozónegyed az előző kiegészítőkben): ez a bevásárlónegyed, ahol megvalósíthatjuk remek üzleti ötleteinket. Persze nem kötelező itt kezdeni a karriert; sőt sokkal célszerűbb és olcsóbb a lakónegyedben, a saját kis házikónkban nyitni az első vállalkozásunkat - az előkelő bevásárlóutcákat ráérünk később is meghódítani.

Az üzleti élet új kihívásaihoz új játékmechanizmusok is dukálnak, az első ilyen az üzleti képzettségek rendszere. Ezek nagyjából olyanok, mint a hagyományos sim-tulajdonságok (karizma, intelligencia és a többiek), csak nem ennyire általánosak, és rengeteg van belőlük az eladói érzéktől a játékgyártáson át a kozmetikusi tehetségig. Ha jó sokat gyakorol egy sim egy mesterséget, kitüntetéseket (arany, ezüst és bronz fokozatot) kaphat, ezekkel pedig új trükkök is járnak. Az egyik eladóm (az arany fokozatú szememfénye) például olyan beszélőkével bírt, hogy olykor valóságos vásárlási transzba dumálta a kuncsaftokat, akik szabályosan kipucolták a teljes árukészletemet. Talán mondanom sem kell, hogy a siker titka az, ha minél több ilyen munkaerőt képzünk ki, és láncolunk magunkhoz, akár arcátlanul magas fizetések árán is. Amíg nincsenek ilyen csodatevőink, kénytelenek leszünk hagyományosabb üzleti fogásokkal operálni: például arcátlanul alacsony árakkal. Mivel minden egyes árucikkünket egyesével árazhatjuk be a nevetségesen olcsótól (40%-kal a beszerzési ár alatt) a nevetségesen drágáig (100% nyereség minden eladott darabon) terjedő skálán, ilyen trükkökre, illetve a vásárlók alaposan megtervezett, finomhangolt megkopasztására minden lehetőségünk meglesz. A spéci új képességek mellett persze az alapban meglevőkre is ügyelnünk kell: ha például van egy magas főzés képzettségű, és egy magas karizmájú simünk, és nyitunk egy látványpékséget, ajánlott előbbire bízni a süti előállítását, és utóbbira az eladását.



Eladó az egész világ
Az üzletnek három ága létezik a Sims-világban: kérhetünk pénzt tárgyakért, szolgáltatásért, vagy szimplán az időért.

Az első módszer (pénz tárgyakért) a legegyszerűbb, tulajdonképpen csak annyiról szól, hogy nagyüzemben gyártunk valami cuccot - kaja, játékok stb. -, amit kiteszünk a polcra és eladunk. Érdemes valami ilyesmivel kezdeni a pályafutásunkat, hiszen nem kell túl nagy befektetés hozzá, és alkalmazott is csak akkor, ha már felfutóban van a dolog, és nem győzzük egymagunkban az áru előállítását, raktározását és eladását is. (Külön poén, hogy nyithatunk videojáték-boltot is, ahol - hogy, hogy nem - kizárólag remek Electronic Arts termékeket hajlandók vásárolni a kifinomult játékos ízléssel bíró simek.) Elég egy szobát kialakítani a házunkban, telerakni polcokkal, és úgy választani profilt, hogy az illeszkedjen a már meglevő képzettségeinkhez.

A második metódus nagyobb befektetést, de kevesebb szöszmötölést igényel: „pénz szolgáltatásért” típusú üzlet lehet például egy szépségszalon, amit tele kell pakolnunk jó drága gépekkel, és speciálisan kiképzett alkalmazottakkal - viszont nem kell szöszölnünk az árazással, raktározással, az áru előállításával, csak jönnek a népek, és fizetnek a szépségért.

A harmadik üzleti modell a legizgalmasabb: nincs más dolgunk, mint építeni valamit (bármit!), ahová annyira szívesen jön be, és tölti az idejét a sim-társadalom apraja-nagyja, hogy akár fizetni is hajlandó érte. Csupán a kreativitásunk szab határt a meggazdagodásunknak! Például szimplán kinevezhetjük galériának a festményekkel teleaggatott nappalinkat, és ha tényleg párját ritkítóan szép a hely, tódulni fognak a népek, hogy bámészkodjanak, és közben persze fizessenek. Ha beindul az üzlet, a minden földi jóval felszerelt gigászi fürdőszobánkat kikiálthatjuk gyógyfürdőnek, a kertet vidámparknak, a tévészobánkat mozinak, az asszony hálószobáját meg night clubnak - ez egyfajta jutalomjáték a simjeiket luxuscikkekkel elárasztó játékosoknak.

Pénz beszél…
Előbb-utóbb eljön az a pillanat, amikor vállalatbirodalmunk olyan méreteket ölt, ahol már nem vagyunk képesek egymagunkban futtatni az üzletet (ez persze eljöhet rögtön az egész elején is, ha nem akarjuk a simünk teljes életét az üzletnek szentelni), és alkalmazottakat kell felvennünk. Alkalmazottainkról a legfontosabb információkat (elsődlegesen a fizetésüket és a munkakörüket) a business trackernek nevezett új panelen követhetjük nyomon (elnézést az angol kifejezésekért, a játék magyarul fog megjelenni, de a tesztpéldány még a honosítás elkészülte előtt érkezett). Ugyanitt leshetjük meg az üzlet egyik legfontosabb jelzőszámát, a fogyasztók lojalitásának mértékét. A képlet nagyon egyszerű: az elégedett vásárlóból visszatérő vásárló lesz, sőt akár új kuncsaftokat is hozhat nekünk. Minél magasabbra tornásszuk a vevőink lojalitását, úgy kapunk egyre magasabb üzleti rangot. Minden rang-szintlépés egy újabb bónusszal is jár (összesen 25-ből választhatunk, 5 kategóriában): alacsonyabb beszállítói árak, nagyobb nyereség az árainkon, vidámabb alkalmazottak - csupa-csupa hasznosság.



Az üzleten kívül
A vállalkozásainkkal kapcsolatos újdonságok mellett a Vár az üzlet hozza a szokásos 120-130 új tárgyat, mint a Sims 2 kiegészítői általában. Ezek nagy része az üzleti élettel kapcsolatos, de vannak általánosabbak is, mint a lift, amivel a lusta simek a lépcsőket válthatják ki a kacsalábon forgó palotáikban, vagy a napernyő, amivel a kerti partikat tudjuk még kényelmesebbé tenni. A kiegészítő legperverzebb új tárgya azonban mindenképpen a Servo Robot: ez az android lemásolja annak a simnek a személyiségét, amelyik bekapcsolta, majd onnantól kezdve igazi simként viselkedik. Lehet vele többek között „woohoo”-zni is, mi több, akár össze is házasodhatunk vele…

A Vár az üzlet a többi kiegészítőhöz hasonlóan megörökölte a Sims 2 régről ismert számos erényét és kevés hibáját is: a még mindig remek, rajzfilmszerű grafikát, zseniális animációkat, korrekt zenei aláfestést, a még ma is húzós gépigényt és rémes töltési időket, és az olykor megbokrosodó AI-t - de hát ezek egy vérbeli Sims-rajongónak már fel sem tűnnek.

Vár az üzlet!
Az Egyetem és az Éjszakák ügyesen bővítette ki a Sims 2 játékmenetét, a simek életének újabb és újabb részeibe engedve betekintést. A Vár az üzlet egészen más irányban indult el, és merőben új játékelemeket vitt a már jól megszokott rendszerbe, tulajdonképpen egy könnyed Tycoon-játékká alakítva azt. Ez a kiegészítő legnagyobb erőssége, és gyengéje is egyben. Erőssége, mert új színt visz a játékba, és gyengéje, mert túlságosan is kilép a megszokott mederből - márpedig ha én tycoonozni akarok, azt inkább egy Tycoon-játékkal teszem, ahol nem kell a simjeim apró-cseprő nyavalyáival törődnöm… Ettől függetlenül a Vár az üzlet újabb telitalálat; az EA továbbra sem tud hibázni, ha Sims-kiegészítőről van szó. Teljesen megérdemelten fognak ebből is milliókat eladni, mint az összes többiből - kíváncsian várjuk, ősszel mit vet elénk a nagy Sims-futószalag...

Forrás: pcguru.hu
  « vissza a tesztekhez  

Értékelés

Az értékeléshez be kell jelentkezned. Ha még nincs azonosítód, regisztrálj!

  Hozzászólások  

tpendanttiffany

2015-05-25 14:33:44 [#3]

értékelés: 85/100

delicatus

2009-07-20 19:33:07 [#2]

Én egyátalán nem így vagyok vele. A Vár az üzlet pl. pontosan olyan kiegészítő, amit a végletekig lehet/lehetett kombinálni. Lehettél egy üzlet tulajdonosa, vagy akár egy üzletláncé, lehetett a ruhaüzleten át, a drogérián keresztül a szépségszalonig bármilyen üzleted, éttermed, szórakozóhelyed stb. Szerintem tartalmas és céltadó kiegészítő.

értékelés: 90/100

Naminusama

2009-04-14 22:04:24 [#1]

Egy ideig elszórakosztat, aztán meguntat, majd azt mondod erre nem kellett volna pénzt kiadni.....

értékelés: 80/100

Adatlap

The Sims™ 2 Megnyitottunk – Vár az üzlet!

Szimulátor >> Életszimulátor >>

megjelenés:

2006. március 02.

fejlesztő:

Maxis

kiadó:

Electronic Arts

Web Fórum Teszt
Galéria
Kapcsolódó galéria:
The Sims 2 Megnyitottunk - Vár az üzlet!
Kapcsolódó cheat:
Kapcsolódó videó:

  tovább az adatlaphoz...

Értékelés

Teljesen új játékstílus elemeit keveri a klasszikkus Sims-játékmenetbe...
...teljesen új játékstílus elemeit keveri a klasszikkus Sims-játékmenetbe.
82
90

Szavazás

Szeretnél The Sims 4 tesztet olvasni?